|
Krytyczny odbiorca. O władzy pilota w życiu człowieka.
|
Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 2152 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
|
|
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie
Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.
Lekcja relizuje treści siezki czytelniczej i medialnej, jest przyjmowana prze uczniów z entuzjazmem, bo temat telewizji jest uczniom szczególnie bliski
Konspekt lekcji przeprowadzonej w klasie III gimnazjum
Prowadzący: Agata Król - Drzał Czas realizacji: 2 jednostki lekcyjne
TEMAT: Krytyczny odbiorca. O władzy pilota w życiu człowieka. Edukacja czytelnicza i medialna
CELE:
- zapoznanie uczniów z cechami przekazu telewizyjnego
- uświadomienie potrzeby postawy krytycznej w odbiorze treści przekazywanej przez telewizję
- dostrzeganie pozytywnych i negatywnych cech telewizji
- rozumienie przez ucznia zjawiska manipulacji
- kształtowanie postawy krytycznego odbiorcy
ŚRODKI:
- plansze papieru szarego (do pracy w grupach)
- artykuły prasowe dotyczące programów telewizyjnych (przygotowane przez uczniów)
PRZEBIEG LEKCJI:
1.Dyskusja na temat roli telewizji:
· upodobania uczniów,
· ulubione programy i filmy
· seriale
· wspólna ocena jakości niektórych proponowanych programów
· talk show
· reality show
· opracowanie „Słownika telewizyjnego” : np. audiotele, czołówka, magazyn, reklama, serial, telenowela, itp.
Zapis wniosków na tablicy:
podglądanie
rozrywka
TELEWIZJA: informacja
edukacja
przemoc
2. Wykonanie przez grupy na dużych kartonach papieru mapy mentalnej do hasła: TELEWIZJA (sugestia, aby na planszach uwzględnić dobre i złe strony telewizji).
3. Prezentacja prac grupowych, - wszystkie plansze wiszą na tablicy, przedstawiciele grup omawiają swoją.
- porównanie prac i dyskusja dotycząca cech powtarzających się na kilku planszach
- sformułowanie wniosków.
4. Nawiązanie do tematu lekcji: Co to znaczy „władza pilota”?
- obecność telewizji w życiu człowieka
- telemania
- „rzeczywistość mydlana”
- seriale – bohaterowie jako członkowie naszej rodziny
- zagubienie w „globalnej wiosce” McLuhana (termin wprowadzony podczas lekcji wcześniejszych)
5. Dyskusja dotycząca programów reality show – Czy takie programy pokazują rzeczywistość prawdziwą ? Czy jest to prawdziwe życie?
- analiza znanych uczniom programów z tego gatunku
- tematy tabu?
- Zagrożenia
6. Cechy przekazu telewizyjnego – formułowanie wniosków na podstawie dyskusji „Krytyczny odbiorca wie, że...”kierowanej przez nauczyciela .
Zapis i wyjaśnienie pojęć:
- knalizowanie treści = ograniczanie treści przepływających przez TV
- homogenizacja = zestawianie treści różnego poziomu, papka
- degradacja informacji
- kontekstualność = sąsiedztwo różnych programów – zobojętnienie na sceny drastyczne cykliczność przemoc
- cykliczność = powtarzalność programów charakteryzujących się wspólnymi cechami
Uczniowie w trakcie formułowania wyjaśnień starają się również podać przykłady zaobserwowane w telewizji.
7. Podsumowanie
Świat telewizji z perspektywy widza:
- kreowanie idoli – tworzenie mitów wokół wielkości sportowców, aktorów, polityków, itp. (wprowadzanie widza w życie „wielkich”)
- podglądanie – karmienie się plotką
- życie w świecie fikcji – rekompensata braków życiowych i osobowościowych
- potrzeba rozrywki – bycie zabawnym, rezygnacja z odpowiedzialności, bierność, stanie obok
- chęć sławy za wszelką cenę – odarcie z prywatności, każdy może być gwiazdą
Zadanie domowe:
„Przybysz z obcej planety chce się czegoś dowiedzieć o życiu na Ziemi. Nie może jednak lądować ze względu na awarię. Krąży wokół i odbiera programy telewizyjne stacji nadawczych. Swoją opinię kształtuje na podstawie dzienników telewizyjnych. Wyobraź sobie, że jesteś tym przybyszem. Napisz list do zwierzchnika z relacją o życiu na Ziemi.”
Refleksje po przeprowadzonej lekcji:
Uczniowie wykazali dużą orientację w problemach zagrożeń, które tworzą media. Śmiało wypowiadali się na temat obserwowanych zjawisk i oceniali je. Potrafili wskazać zjawisko, nie zawsze go nazywają. Lekcja przebiegała w szybkim tempie, angażowała wszystkich uczniów.
|
Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:
X
Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp do serwisu edukacyjnego.
www.szkolnictwo.pl
e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl - największy w Polsce katalog szkół - ponad 1 mln użytkowników miesięcznie
Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").
|
|
|